Słupca, dn. 01.02.2021 r.
W związku ze zdarzeniami pogryzień ludzi przez psy w naszym Mieście, uprzejmie przypominamy, o obowiązkach osób utrzymujących zwierzęta domowe zawarte w Regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta Słupcy /Uchwała Nr IV/31/15 Rady Miasta Słupcy z dnia 26 marca 2015 r. – Dz. Urz. Woj. Wlkp. poz. 2025 ze zm.,./:
osoby utrzymujące zwierzęta domowe zobowiązane są:
w odniesieniu do psów:
– poza obszarem własnej nieruchomości do prowadzenia każdego psa na uwięzi, a psa rasy uznanej za agresywną oraz psa, którego wysokość liczona od początku przednich łap do punktu nad łapkami, wynosi ponad 30 cm na uwięzi i z nałożonym kagańcem,
– zwolnienie przez właściciela nieruchomości psa ze smyczy na terenie nieruchomości może mieć miejsce w sytuacji, gdy nieruchomość jest ogrodzona w sposób uniemożliwiający jej opuszczenie przez psa i wykluczający swobodny dostęp osób trzecich, odpowiednio oznakowaną tabliczką ze stosownym ostrzeżeniem oraz pod warunkiem, że przebywanie takie nie jest uciążliwe dla sąsiadów i innych osób;
w odniesieniu do wszystkich zwierząt domowych:
– zwolnienie zwierząt domowych z uwięzi oraz zdjęcie kagańca dopuszczalne jest wyłącznie na terenach mało uczęszczanych, a także wyznaczonych w sytuacji, gdy opiekun ma możliwość sprawowania kontroli nad ich zachowaniem, nie dotyczy ono psów ras uznanych za agresywne,
– należy usuwać zanieczyszczenia pozostawione przez zwierzęta domowe w obiektach i na innych terenach przeznaczonych do użytku publicznego, a w szczególności na chodnikach, jezdniach, placach, parkingach, terenach zielonych, itp. a także nieruchomościach innych właścicieli; nieczystości te, umieszczone w szczelnych, nie ulegających szybkiemu rozkładowi torbach, mogą być składane w komunalnych urządzeniach do zbierania odpadów; postanowienie to nie dotyczy osób niewidomych, korzystających z psów przewodników oraz osób niepełnosprawnych, korzystających z psów opiekunów.
Zgodnie z Art. 10 pkt 2a Ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach /tj. Dz. U. z 2020 r. poz. 1439ze zm./ podlega karze grzywny ten, kto nie wykonuje obowiązków określonych w regulaminie.
Jednocześnie przypominamy, opłata od posiadania psa obowiązuje w Polsce od 30 lat. Ustawodawca umiejscowił ją w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych z 12 stycznia 1991 roku. Podatek ten jest dochodem gminy, która ustala jego wysokość indywidualnie. Rada Miasta Słupcy Uchwałą Nr XIII/64/07 z dnia 27 września 2007 r. uchwaliła opłatę w sprawie opłaty od posiadania psów . Opłata od posiadania psów wynosi 52,00 zł rocznie od jednego psa. Dla posiadaczy będących emerytami lub rencistami samodzielnie prowadzącymi gospodarstwo domowe – ustala się stawkę opłaty od jednego psa w wysokości 26,00 zł a jeżeli weszli w posiadanie psa w drugiej połowie roku kalendarzowego stawka opłaty wynosi 13,00 zł. Dla posiadaczy, którzy weszli w posiadanie psa w drugiej połowie roku kalendarzowego – ustala się stawkę opłaty od jednego psa w wysokości 26,00 zł. Opłata od posiadania psów płatna jest bez wezwania w dwóch równych ratach w terminach: I rata do 15 marca roku podatkowego, II rata do 15 września roku podatkowego. Uchwała weszła w życie z dniem 1 stycznia 2008 r.
Prosimy o uiszczanie opłaty od posiadania psów.