Nota prasowa
Krajowy Instytut Gospodarki Senioralnej uruchamia Centrum Informacji dla Seniorów w postaci platformy pod nazwą ABCsenior.com
Seniorzy w centrum uwagi – ruszamy z platformą ABC Senior
Wybuch epidemii koronawirusa sparaliżował funkcjonowanie całego świata. Osoby starsze znalazły się w grupie jak nigdy dotąd narażonej na śmiertelne skutki choroby wywoływanej tym wirusem. Seniorzy w sposób nagły i masowy potrzebują wsparcia, uwagi i realnej pomocy.
Ponad 9 mln osób starszych w naszym kraju słyszy każdego dnia, że ten niewidzialny wróg postanowił wziąć ich sobie na cel. Nagle nie powinni wychodzić z domu i spotykać się nawet z rodziną. To jest wyzwanie, przed którym stoi całe społeczeństwo i właśnie teraz osoby starsze powinny być w centrum uwagi, ponieważ potrzebują szczególnej ochrony i wsparcia.
– W tej trudnej sytuacji, kiedy świat został zaatakowany koronawirusem, a jego ofiarami padają głównie osoby starsze, nie wolno nam, Instytutowi, stać biernie z boku. Nasza fundacja ma obowiązek stanąć na wysokości zadania i dostarczyć wiedzę, wsparcie i pomoc osobom, których los dotyka teraz tak boleśnie – mówi Marzena Rudnicka, prezes Krajowego Instytutu Gospodarki Senioralnej
Zespół fundacji Krajowy Instytut Gospodarki Senioralnej podjął wyzwanie i postanowił pomóc seniorom, zbierając dla nich wiedzę o tym, kto, gdzie i jak pomaga osobom starszym oraz skompletował w jednym miejscu najważniejsze i czytelne informacje o obecnej sytuacji.
Fundacja uruchomiła portal ABC Senior.com, w którym znajdziemy możliwie kompletne i sprawdzone informacje potrzebne seniorom w tym wyjątkowo trudnym okresie. Portal dedykowany jest seniorom, ale też młodszym pokoleniom, aby czerpały wiedzę, jak pomagać osobom starszym.
Na platformie ABCsenior.com znajdziemy m.in. wyszukiwarkę nieodpłatnej pomocy lokalnej dla seniorów, informacje o bieżącej sytuacji w kraju, wykaz najważniejszych telefonów oraz mapę szpitali zakaźnych.
Autorzy ABCsenior.com wiedzą, jak ważne jest bezpieczeństwo osób starszych, zatem w widocznym miejscu na portalu umieszczono alert pt. „Zgłoś próbę oszustwa”, gdzie można w łatwy sposób poinformować o nieuczciwych praktykach. Na portalu oferowana jest nieodpłatna pomoc prawna konsumencka. Wystarczy napisać lub zadzwonić do prawników ze swoją sprawą.
Bardzo ważnym elementem ABCsenior.com jest rozwiązanie problemu z dotarciem do osób, które nie mają Internetu. Najważniejsze elementy z portalu zostały opracowane w skróconych, jednostronicowych wersjach, aby można je było drukować i przekazywać dalej.
Taki mechanizm samopomocy lokalnej „wydrukuj materiały – przekaż dalej – nie każdy ma Internet” pozwoli na dotarcie do tych, którzy potrzebują wsparcia. Oni też maja prawo dostępu do wiedzy o pomocy dla nich.
Równolegle z portalem rusza w mediach społecznościowych akcja kierowana do młodych #seniorsamwdomu, nawołująca do troski o seniorów oraz zachęcająca do informowania ich o sieci pomocy oraz włączająca młodych do pomocy bezpośredniej. Na ABCsenior.com umieszczono porady i apele do wolontariuszy, aby pomagać mądrze, czyli jak zminimalizować ryzyko zarażenia starszej osoby, np. kiedy przynosimy jej zakupy do domu.
Ważnym elementem portalu jest forum „porozmawiaj ze mną” oraz porady psychologów, a także możliwość rozmów z psychologiem online lub przez telefon. Znajdziemy tam także zbiór wirtualnych wycieczek po muzeach, parkach oraz spektakle teatralne i multimedialne zajęcia.
Krajowy Instytut Gospodarki Senioralnej zachęca podmioty udzielające pomocy osobom starszym do zgłaszania się przez formularze na portalu ABCsenior.com, aby włączyć je systemu pomocy, jak również do korzystania z zasobów portalu i przekazywania informacji seniorom.
Kontakt dla mediów:
Aleksandra Lewandowska, tel. 733 900 308, aleksandra.lewandowska@kigs.org.pl
Szymon Szaciłło-Kosowski, tel. 608 475 300, biuro@kigs.org.pl