Jubileusz 300. lecia organów w słupeckiej farze. XIII Koncert organowy.

10 sierpnia 2016
20:00
20:00
 JUBILEUSZ 300 -lecia powstania INSTRUMENTU ORGANOWEGO w kościele parafialnym św. Wawrzyńca
w Słupcy
1716- 2016.  XIII Koncert organowy.
Nasze bezcenne organy liczą sobie już 300 lat. Pięknie brzmią i są wyjątkowe! Aktualnie poddawane są kolejnym, niezbędnym zabiegom konserwatorskim, dzięki środkom uzyskanym z Urzędu Marszałkowskiego w Poznaniu i dotacji Samorządu Miasta Słupcy. Troska o „dobrą kondycję” instrumentu spoczywa bowiem na barkach nas wszystkich, bo jest to dobro kultury. Nasze dziedzictwo.
10 sierpnia 2016r. o  godz. 20.00 podczas XIII Koncertu organowego zagrają znakomici artyści: Rafał Gumiela (organy), Maria Wilgos (gitara barokowa,teorba) oraz Michał Marcinkowski (skrzypce barokowe). Zapraszamy do słupeckiej fary!

Program koncertu:

1.Louis Nicolas Clerambault – Suite du Premier Ton: Grand plain jeu, Duo, Dialogue sur les grands jeux (organy)

  1. Gaspar Sanz – Canarios ( gitara barokowa)
  2. Nicoli Matteis – Ayres for the Violin: Passaggio rotto, Fantasia (skrzypce barokowe)
  3. Johann Sebastian Bach – Wenn wir in hochsten Nothen sein (organy)
  4. Marin Marais – Le Badinage (teorba)
  5. Antoine Forqueray – Premiere Suite: La bellmont (skrzypce barokowe, teorba)
  6. Girolamo Frescobaldi – Toccata Seconda 4:00 (organy)
  7. Dario Castello – Sonate Prima a Sopran Solo – 6:00 (skrzypce barokowe, teorba, organy)
  8. Heinrich Ignaz Franz von Biber – The Annunciation 5:00 (skrzypce barokowe, organy)
  9. Robert de Visee – Suite in D minor 7:00 (skrzypce barokowe, teorba, organy)

MARIA WILGOS –  gitara, teorba

rozpoczęła edukację muzyczna w wieku 11 lat. Uczęszczała do szkoły muzycznej II stopnia im. Józefa Elsnera w klasie gitary. Studiowała lutnię w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie prof. Jerzego Żaka oraz w Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie Antona Biruli i Anny Kowalskiej. Jest aktywną zawodowo solistką, kameralistką oraz członkinią większych zespołów orkiestrowych. Koncertowała w wielu miastach na terenie całej Polski a ponadto w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Austrii, Bułgarii, Holandii, Włoszech i Macedonii.

 MICHAŁ MARCINKOWSKI  – skrzypce barokowe

absolwent Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Studia ukończył w 2006 roku, w klasie skrzypiec profesora Henryka Keszkowskiego. Uczestniczył  w międzynarodowych kursach muzycznych w kraju i za granicą, pod kierunkiem profesorów: Mariny Jaszwili, Jadwigi Kaliszewskiej, Piotra Janowskiego oraz Marco Rogliano.
Brał udział w wielu konkursach skrzypcowych oraz kameralnych. Od 2007 roku związany jest na stałe z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy, od 2010 roku na stanowisku muzyka – solisty. W 2013 roku otrzymał dyplom licencjacki z wyróżnieniem w klasie skrzypiec barokowych mgr Irmgard Schaller-Gwilt. Studia magisterskie ukończył na tej samej uczelni, w klasie skrzypiec barokowych mgra Daniela Deutera. Uczestniczył w kursach i zajęciach u znakomitych wykonawców muzyki dawnej jak: Markus Moellenbeck, Michael Schmidt-Casdorff, Frank de Bruine, Peter Frankenberg czy Anton Birula. Pobierał także lekcje oraz współpracuje z polskimi pedagogami i wykonawcami muzyki dawnej jak: prof. Urszula Bartkiewicz, prof. Agata Sapiecha, prof. Elżbieta Stefańska, Aureliusz Goliński, Zbigniew Pilch, Judyta Tupczyńska, Dymitr Olszewski, Tomasz Ślusarczyk, Jakub Kościukiewicz oraz Tytus Wojnowicz. Od 2016 roku współpracuje ze znakomitym polskim zespołem muzyki dawnej Arte dei Suonatori. Obecnie jest uczestnikiem studiów doktoranckich na bydgoskiej uczelni, w specjalności skrzypce barokowe, w klasie prof. Katarzyny Bąkowskiej.

RAFAŁ GUMIELA – organy

absolwent Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy (2013r.) w klasie klawesynu prof. Urszuli Bartkiewicz oraz w klasie organów prof. Piotra Grajtera i prof. Radosława Marca. Od 2011 roku pracuje jako wykładowca w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, w Katedrze Klawesynu, Organów i Muzyki Dawnej oraz od 2014 roku prowadzi klasę organów w Publicznej Szkole Muzycznej I st. w Golubiu-Dobrzyniu. Do najważniejszych osiągnięć można zaliczyć: najwyższą punktację na Ogólnopolskich Przesłuchaniach Uczniów Klas Organów (Wrocław 2006), nagrodę Rektora Akademii w Łodzi dla laureata II Akademickiego Konkursu Klawesynowego (Poznań 2011), udział w Międzynarodowym Konkursie Organowym (Rumia 2006), udział w I Akademickim Konkursie Muzyki Organowej (Poznań 2008), udział w 17 Międzynarodowym Konkursie Organowym im. Petra Ebena (Opava, Czechy 2010). Czynnie uczestniczył w licznych kursach mistrzowskich prowadzonych przez Wolfganga Zerera, Bartosza Jakubczaka, Marka Toporowskiego, Juliana Gembalskiego, Johna Butta, Julię Brown, Guy Boveta, Oliviera Latry, Davida Ponsforda, Christine Schornsheim. Współpracuje z wieloma znakomitymi instrumentalistami m.in.: Markusem Möllenbeckiem (wiolonczela barokowa), Frankiem de Bruine (obój barokowy), Michaelem Schmidtem-Casdorfem (flet traverso), Irmgard Schaller i Danielem Deuterem (skrzypce barokowe), Tomaszem Ślusarczykiem (trąbka barokowa), Antonem Birulą (lutnia, theorba), Tytusem Wojnowiczem (obój), Marcinem Tarnawskim (skrzypce), Ewą Witczak (wiolonczela), Kamilem Gumielą (saksofon) oraz aktorem Jerzym Zelnikiem. Od 2014 roku współtworzy orkiestrę kameralną Capella Thoruniensis, z którą w tym samym roku nagrał debiutancką płytę CD zawierającą utwory barokowe i wczesno klasyczne. Uczestniczy w licznych projektach muzyki współczesnej dokonując nagrań i prawykonań koncertowych dla polskiego radia i telewizji. Ma za sobą wiele koncertów kameralnych, organowych oraz klawesynowych w kraju i za granicą m.in. we Włoszech, Niemczech, Wielkiej Brytanii, Ukrainie. Od 2012 r. pełni funkcję dyrektora artystycznego Festiwalu Młodych Organistów i Wokalistów im. bł. ks. Jerzego Popiełuszki w Bydgoszczy. Podejmuje działania na rzecz rozwoju kultury muzycznej w Tomaszowie Lubelskim (jest inicjatorem oraz kierownikiem artystycznym i organizacyjnym Wieczornych Spotkań z Muzyką pod hasłem „Rodzina Miastu”. Podczas kolejnych edycji występują członkowie rodziny Gumielów [muzycy polskich filharmonii, pedagodzy, wykładowcy oraz studenci szkół i wyższych uczelni muzycznych]).W 2014 roku został dyrektorem artystycznym Bydgoskiego Festiwalu Muzyki Dawnej.

…………………………………………………………………………………………………………………..
Organy znajdujące się w kościele p.w. Św. Wawrzyńca w Słupcy – raz do roku –  od 13 już lat już lat brzmią pełnym głosem za sprawą wybitnych wirtuozów tego instrumentu. Doceniane przez samych artystów zachwycają swym dźwiękiem dostarczając niezapomnianych przeżyć słupeckim melomanom. Są nieodłącznym elementem uroczystości odpustowo – wawrzynkowych ku czci patrona naszego miasta – Św. Wawrzyńca.
Z inicjatywy Muzeum Regionalnego w Słupcy przy współpracy z władzami samorządowymi miasta oraz przychylności proboszcza fary w dniu 10 sierpnia 2004r.odbył się pierwszy koncert na odrestaurowanym instrumencie. I tak jest do dzisiaj. Dzięki temu mamy niepowtarzalną okazję uczestniczyć w koncertach organowych z udziałem znakomitych artystów.
Zagrali u nas:
2004 Hanna Stypułkowska( Konin) i Bohdana Dziadkiewicz – sopran (Czechy).2005 Wiktor Łyjak (organy) i Małgorzata Urbaniak (sopran) -Warszawa2006 Bogna Nowowiejska (organy) i Ewa Murawska (flet) – Poznań

2007 Ewa Polska(organy) – Bydgoszcz i Przemysław Wawrzyniak (dudy szkockie i flety
irlandzkie) -Poznań

2008 Elżbieta Karolak(organy) i Kamil Karolak(skrzypce )-Poznań

2009 Andrzej Szadejko ( organy) i Alina Ratkowska (klawesyn) -Gdańsk

2010 Sławomir Kamiński(organy) i Joanna Kozłowska(sopran)-Poznań

2011 Robert Grudzień ( organy) -Lublin i Igor Cecocho (trąbka) –Białoruś

2012 Jakub Garbacz (organy) i Magdalena Witczak (sopran)-Łódź

2013 Rafał Gumiela (organy) -Bydgoszcz i Kamil Gumiela (saksofon) -Kraków

2014 Joanna Marciniak (organy) i Aleksandra Kamińska (mezzosopran)

2015 Jarosław Tarnawski (organy) i Magdalena Kozakiewicz (sopran)

……………………………………………………………………………………………………….
Kilka faktów z „życia” instrumentu :

Autor: Mathias Brandtner –pomorski organmistrz działający w 2 poł. XVII w. i pocz.XVIII wieku  w Toruniu
Czas powstania: 1716r.

Spośród wielu realizacji Mathiasa Bandtnera do dnia dzisiejszego zachowały się jeszcze ( oprócz słupeckich) organy  w katedrze św. Janów w Toruniu. Powstały w 1688r.

Wcześniej zrealizował  mechanizm organowy dla nieistniejącego obecnie kościoła dominikanów p.w. Św. Mikołaja w Toruniu w 1680r.,po jego pożarze ponownie zbudował instrument w 1686r.
Jego dziełem były także organy w katedrze włocławskiej w 1691r. 32 -głosowe o barokowej strukturze brzmienia. Zdemontowane w 1891r. wskutek złego stanu technicznego.
Dokończył budowę instrumentu organowego w bazylice katedralnej p.w. Narodzenia NMP
w Sandomierzu w 1698r. rozpoczętą przez mistrza Andrzeja Nurowskiego z Gdańska.
Organy znajdujące się w kościele św. Wawrzyńca są zapewne  jedną z ostatnich realizacji sławnego budowniczego instrumentu.
Budowa:
Posiadają 12 rejestrowy zespół dźwięku należący do klawiatury manuału, registry pedału, trakturę mechaniczną. Zespół gry składa się z umieszczonej w formie półki klawiatury jednego manuału o rozpiętości tonalnej 45 klawiszy z „krótką oktawą”. Strojenie barokowe w skali CHORTON – około pół tonu wyżej , dźwięk A – 460 Hz. Dyspozycje rejestrów (registry)Czas powstania: 1716r.
Restauracja instrumentu i prospektu.

W latach 1998-2003 podjęte działania przez ówczesnego proboszcza fary ks. Wojciecha Kochańskiego przy zaangażowaniu wielu osób i środków finansowych parafii oraz pozyskanych środków zewnętrznych m.in. z Urzędu Konserwatorskiego ocaliły ten cenny obiekt sztuki organmistrzowskiej czasu baroku od całkowitego zniszczenia.

Remontu i konserwacji instrumentu podjęła się utytułowana firma: Zakład Organmistrzowski
Marian Nawrot i synowie z Wronek
, którzy z ogromnym pietyzmem podeszli do zabytku, dzięki czemu w blisko 90 % udało się zachować oryginalny instrument z epoki.

W latach 2002 – 2003 trwały prace konserwatorskie prowadzone przez zespół konserwatorów z Torunia i Słupcy pod kierunkiem R. M. Czerniaka – na samym prospekcie – czyli szafie barokowej , w którą „włożony” jest ten bezcenny mechanizm organowy.

2004 „Organy ze słupeckiej fary” – otwarcie wystawy w Muzeum Regionalnym w Słupcy (podczas VI Odpustowego Spotkania )

10 sierpnia 2004r. Pierwszy koncert organowy na odrestaurowanym instrumencie.

 

print
Udostępnij:

O autorze

Motocykle o pojemności 125